۱۳۹۶ مهر ۲۲, شنبه

mvc چیست ؟

(MVC ( Model View Controller به صورت کلی از سه کلمه گرفته شده است که عبارت اند از : Model (مدل ) و View(نمایشگر) و controller( کنترلگر). برخی از برنامه نویس ها از MVC و برخی دیگر از ASP.NET استفاده می کنند. در واقع به بیانی ساده می خواهیم بدانیم که هیچکدام از پلت فرم ها نمی توانند برای ناقص کردن

(MVC ( Model View Controller به صورت کلی از سه کلمه گرفته شده است که عبارت اند از : Model (مدل ) و View(نمایشگر) و controller( کنترلگر). برخی از برنامه نویس ها از MVC و برخی دیگر از ASP.NET استفاده می کنند. در واقع به بیانی ساده می خواهیم بدانیم که هیچکدام از پلت فرم ها نمی توانند برای ناقص کردن یکدیگر باشند و در اصل در جهت جداسازی بخش های مختلف برنامه روی معماری های چند لایه ی از MVC استفاده می شود.

احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده که برای افزایش امنیت یک محیط (مثلا محیط کاری اداره) نیاز داشته باشید که صداهای آن محیط را شنود کنید. قطعا در چنین شرایطی نیاز دارید که شنود از راه دور داشته باشید چرا که در این موارد خود شما در محیط حضور ندارید. بسیاری از افراد برای چنین کاری به دنبال دستگاه های گران قیمت شنود می روند یا در نهایت کم هزینه ترین روش که نصب یک برنامه شنود صدا است را انتخاب می کنند.

البته این موضوع چیز جدیدی نیست و مدت زمان زیادی می باشد که در جاوا ، PHP  و خیلی دیگر از پلت فرم ها برای طراحی نرم افزار از این الگوها استفاده می کنند ولی برای طراحان و توسعه دهندگان ASP.NET تازگی داشته است.

 MVC و اجزای تشکیل دهنده آن

Model : مدل ها به کلاس های برنامه ی گفته می شوند که شبیه به دیتابیس ها می باشند.اما می توانند تفاوت های داشته باشند و بیشتر باشند. وظیفه مدل در تایید داده است که درون آنها اطلاعات صحیح قرار بگیرد و برای دیتابیس ارسال گردد.

View :می توان این گونه گفت که کار این قسمت با داده های خام است. توسط این بخش اطلاعات به کاربر نشان داده می شود و به منطق برنامه کاری نداشته و تنها دریافت یک مدل را برعهده داشته است که به هر صورتی که نیاز باشد آن را به کاربر نمایش میدهد، البته توسط کنترلر این مدل هم ایجاد می شود و برای ویو ارسال می گردد. باید بدانید که در بخش ویو تنها با داده های خام کار می کنند و تشخیص صحت داده با مدل است و این لایه وظیفه ندارد که صحت داده های که به واسطه کاربر ارسال می شود را کنترل و نمایش دهد.

Controller  : می توان خیلی خلاصه تعریفی برای Controller بیان کرد که  مدیریت تعامل با کاربر بر عهده این قسمت است و همچنین به عنوان واسطی بین Model و View هستند.

بدین صورت که با Controller کار با مدل را انجام میدهد و برای نمایش دادن واسط کاربری  نمایشگری را انتخاب می نماید. توسط این قسمت داده های که کاربر وارد می کند مدیریت می شود و پاسخی به آنها میدهد و در نهایت تعمل با کاربر را برقرار می نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بهترین راهکار برای رفع سردرد

درمان خانگی سردرد :  سردرد جز یکی از مشکلاتی است که می تواند برای هر کدام از ما پدید بیاید و زندگیمان را درهم برهم کندگاه سردرد به کمی سخ...